Grondwerken tramtunnel Frankrijklei van start

Op 17 maart 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Voor het project Noorderlijn is de aannemer gestart met het uitgraven van de tramtunnel op de Frankrijklei. De constructie van de tunnelwanden wordt uitgevoerd met imponerende machines van zo’n 25 tot 28 meter hoog. In de zomer zijn de werken voor deze fase afgerond.

De werken voor de constructie van de tunnelwanden op de Frankrijklei vinden plaats tussen het kruispunt met de De Keyserlei en de Louiza-Marialei. Voor de werken wordt de techniek van secanspalen gebruikt:  een grote machine boort hierbij gaten van 60 centimeter breed en 20 meter diep die worden opgevuld met wapening en beton.

Weinig hinder, veilig en proper

Koen Kennis, schepen voor mobiliteit: “We hebben afspraken gemaakt met de aannemer om de hinder zoveel mogelijk te beperken. De snelle uitvoeringstechniek van de secanspalen veroorzaakt geen of minimale trillingen en waarborgt een verhoogde veiligheid voor zowel bewoners als arbeiders omdat er geen diepe bouwputten nodig zijn.”

Het gebruik van een schroefboor die geleidelijk een gat boort, voorkomt bovendien dat de hele buurt besmeurd wordt door slijk. Mocht een gevel toch enigszins vervuild raken, reinigt de aannemer hem onmiddellijk. Om vuil tegen te gaan en voor de veiligheid worden de gevels ook ingekleed. De toegankelijkheid van de gebouwen blijft gedurende de hele fase wel verzekerd.

Het einde van de bouw van de tunnelwanden is gepland in de zomermaanden.

Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is