U bent hier
Vlottere doorstroming naar de Waaslandtunnel

Na de zomer van 2017 start de heraanleg van de Italiëlei. Op deze as bevindt zich met de aansluiting op de Waaslandtunnel een belangrijk kruispunt. De stad besliste daarom om samen met de heraanleg van de Italiëlei ook de Tunnelplaats en de Ankerrui aan te pakken. De circulatie wordt er aangepast om een optimale doorstroming tussen de Leien, de Scheldekaaien en de Waaslandtunnel te verzekeren. Maar ook het openbaar domein wordt er volledig heraangelegd.
Een vlotte doorstroming
De stad bekeek met het district en met haar mobiliteitspartners (De Lijn, Agentschap Wegen en Verkeer) de huidige circulatie van en naar de Waaslandtunnel. Om die te verbeteren en de tunnel optimaal aan te sluiten op de Leien en de Scheldekaaien stelt ze enkele ingrepen voor. Ook het ontwerp voor de Italiëlei is aangepast op het stuk tussen de Tunnelplaats en de Koeikensgracht.
Verkeer van en naar de Waaslandtunnel
Vanuit het noorden
Wie vanuit het noorden op de Leien rijdt zal in de toekomst van aan de Koeikensgracht kunnen voorsorteren om af te slaan naar de Waaslandtunnel. In tegenstelling tot vandaag wordt die afslag ook mee opgenomen in de lichtenregeling van het volledige kruispunt.
Vanuit het zuiden
Wie uit het zuiden over de Leien komt, kan blijven voorsorteren om de tunnel in te rijden, net zoals dat vandaag het geval is.
Vanuit het westen (Scheldekaaien)
Met de heraanleg van de Leien vermindert het aantal kruispunten, wat zorgt voor een vlottere doorstroming. Zo verdwijnt ook het kruispunt met de Koeikensgracht. Die wordt enkelrichting naar de Leien toe. Het verkeer dat vroeger vanuit de Koeikensgracht linksaf of rechtdoor ging, kan op de Leien enkel nog naar rechts afslaan en verderop rechtdoor rijden, rechts voorsorteren richting de Waaslandtunnel of links voorsorteren om de Leien te dwarsen richting Cassiersstraat.
Vanuit de tunnel
Verkeer komende van Linkeroever beschikt in totaal over vier voorsorteerstroken zodat chauffeurs vlot naar het noorden en het zuiden kunnen op de Leien.
Verkeer tussen de Leien en de Scheldekaaien langs de Ankerrui
Verkeer tussen de Scheldekaaien en de Leien en omgekeerd blijft mogelijk via de Tunnelplaats en de Ankerrui, op rijstroken die naast de tunnelinrit liggen. Het gemotoriseerd verkeer wordt daar in de toekomst wel gescheiden van fietsers en voetgangers. Na de heraanleg kan men vanuit beide richtingen op de Leien via de Tunnelplaats naar de Scheldekaaien rijden. Dat is van daaruit een vlot alternatief voor de eerder heraangelegde Londen-/Amsterdamstraat.
Inrichting Ankerrui
Samen met de herinrichting van de Tunnelplaats wordt ook de Ankerrui volledig heraangelegd. Aan beide zijden van de tunnelmond komt een dubbelrichtingsfietspad dat zoveel mogelijk gescheiden is van het doorgaand verkeer. Een groene verhoogde berm tussen de drukke Tunnelplaats en de Ankerrui zorgt voor meer rust voor zowel voetgangers als fietsers. Naast de bestaande bomen op de Ankerrui, die zo veel mogelijk behouden blijven, komen er ook heel wat bomen bij. Zo trekt de stad de groene middenberm van op de Brouwersvliet tot aan de Leien door.
Ook het kruispunt met de Oude Leeuwenrui, de Zeevaartstraat en het Hessenplein wordt heraangelegd. Dat wordt heel wat compacter en dus overzichtelijker voor alle gebruikers.
Plannen te bezichtigen
Op dinsdag 5 juli is iedereen doorlopend welkom tussen 17 en 20 uur in het infopunt Noorderlijn om het voorontwerp in te kijken. Het infopunt bevindt zich in de Theaterbuilding, Italiëlei 122, 2000 Antwerpen.
Volgende stappen en fasering van de werken
Na de zomer van 2016 wordt het definitief ontwerp afgerond en kan de bouwaanvraag ingediend worden. Zo kan er in het najaar van 2017 gestart worden met de heraanleg.
De fasering van en de doorstroming tijdens de werken is nog niet gekend. De stad onderzoekt momenteel hoe de werken best verlopen om de Waaslandtunnel te allen tijde bereikbaar te houden. Uiteraard gebeurt dat ook in afstemming met de werken aan de Italiëlei.
Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit