5 nieuwe aanbieders voor mobiel parkeren in Antwerpen

Op 16 juli 2020, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Parkeerbeleid

In Antwerpen betaalt bijna 40% van de bestuurders zijn parkeersessie via app. Dit kon voordien via 2 vaste aanbieders: 4411(Be-Mobile) en Parkmobile. Vanaf 17 juli kunnen bestuurders kiezen uit 7 verschillende aanbieders. Dit aanbod zal in de toekomst nog verder uitbreiden.

De stad Antwerpen is volop bezig met het digitaliseren van parkeren en zet hierbij maximaal in op betalen via app. Dit heeft namelijk veel voordelen. Gebruikers verliezen geen tijd meer met het zoeken naar een automaat en betalen enkel voor de effectief geparkeerde tijd.

De stad Antwerpen heeft een platform ontwikkeld om meerdere aanbieders toe te laten, elk met een eigen app. Naast 4411(Be-Mobile) en Parkmobile, zullen ook Easypark, Flowbird, Seety, Yellowbrick en Parkd mobiel parkeren in Antwerpen aanbieden. Ook via de apps van Belfius, KBC en Flitsmeister kan men parkeergeld betalen dankzij de integratie van 4411. In een latere fase zullen nog meer aanbieders aansluiten.

Brede waaier aan mogelijkheden

Door meerdere aanbieders toe te laten, krijgen gebruikers een brede waaier aan keuzemogelijkheden. Sommige aanbieders werken met verschillende tariefformules zoals abonnementen of een vaste kost per transactie. Anderen bieden innovatieve diensten zoals het opslaan van een parkeerlocatie of het automatisch starten en stoppen van parkeersessies. De aanbieders zijn ook actief in meerdere steden in binnen- en buitenland. Zo moeten gebruikers niet telkens een nieuwe app downloaden wanneer ze een andere stad bezoeken.

Parkeertickets voor 1 of 4 weken

Sinds 1 juli kunnen bestuurders ook een parkeerticket kopen voor 1 of 4 weken voor 1 zonecode in de groene of roze tariefzone. Deze tickets werden voorlopig enkel aangeboden door 4411 (Be-Mobile). Vanaf 17 juli zijn deze tickets ook beschikbaar via de app van Seety. In een latere fase zullen ook andere aanbieders deze weektickets verkopen.

Overzicht van de verschillende aanbieders

De stickers op de parkeerautomaten en infoborden zijn vernieuwd naar aanleiding van de extra aanbieders. De nieuwe stickers verwijzen met een QR-code en URL naar de viertalige webpagina www.antwerpen.be/parkeer. Daarop staat een overzicht van de belangrijkste functionaliteiten per aanbieder. Zo kunnen gebruikers eenvoudig een aanbieder kiezen die het best aansluit bij hun wensen.

Om de nieuwe aanbieders te promoten, wordt op elke automaat en elk informatiebord informatief promomateriaal gekleefd. Hier staan alle logo’s van de nieuwe aanbieders op.

Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit