Nieuw verkeersbord waarschuwt rechts afslaand verkeer voor fietsers

Op 18 december 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Verkeersveiligheid

De stad Antwerpen lanceert een proefproject om dodehoekongevallen tegen te gaan: een verkeersbord dat rechts afslaand verkeer waarschuwt wanneer er fietsers in aantocht zijn. Vandaag werd een eerste verkeersbord onthuld op het kruispunt van de Kernenergiestraat en de Krijgslaan in Wilrijk. Als de resultaten na evaluatie positief zijn, komen er meer van dergelijke borden.

Op een paal voor het kruispunt van de Kernenergiestraat met de Krijgslaan is een richtingsgevoelige infrarood verkeerscamera gemonteerd. Deze detecteert wanneer er een fietser nadert. Als dat gebeurt, licht het verkeersbord op. Zo kunnen bestuurders hier rekening mee houden. Het verkeersbord werd geplaatst op een niet-lichtengeregeld kruispunt om daar de veiligheid te verhogen. Op kruispunten met lichten kiest de stad zo veel mogelijk voor een conflictvrije regeling.

Schepen voor mobiliteit Koen Kennis verduidelijkt: “Dit proefproject met lichtseininstallatie is een primeur. Het kruispunt is gelegen aan een bedrijventerrein waar veel vrachtverkeer komt, dus een goede locatie om dit te testen. Het is één van de vele maatregelen die genomen worden om de verkeersveiligheid in onze stad te verbeteren.”

Het project is een initiatief van de werkgroep ‘dodehoek maatregelen’ die sinds februari 2016 actief is en manieren onderzoekt om de kans op dodehoekongevallen te minimaliseren. De werkgroep bestaat uit een aantal overkoepelende diensten: de stad Antwerpen, de Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid en de verkeerspolitie.

Het nieuwe verkeersbord is dus slechts één maatregel die kadert in een groter geheel van initiatieven en aanbevelingen van de werkgroep om het aantal dodehoekongevallen tot nul te herleiden. Daarnaast worden er ook extra opleidingen voorzien op scholen om jonge verkeersdeelnemers de vaardigheden bij te brengen om dodehoeksituaties te herkennen en ongevallen te voorkomen. De stadsdiensten zelf werken al langer op het thema, zo besliste het college bijvoorbeeld al op 8 april 2011 om de eigen vrachtwagens van het stedelijke voertuigencentrum uit te rusten met de nodige dodehoekspiegels, -camera’s en waarschuwingsstickers.

Andere aanbevelingen van de werkgroep op het niveau van de weginrichting, zoals fietsopstelstroken en fiets-o-strades, moeten bekeken worden in het kader van de (her)aanleg van het openbaar domein.  

Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is