Nog eens 2 nieuwe zones 30 in Antwerpen

Op 20 oktober 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Verkeersveiligheid

De districten Hoboken, Wilrijk en Antwerpen krijgen er 2 extra zones 30 bij. De nieuwe zones Valaar West en Kiel worden nog in de loop van dit jaar ingericht. De stad Antwerpen wil met het inrichten van zones 30 de verkeersveiligheid en leefbaarheid van woonwijken vergroten.

Zone 30 Valaar West omvat een gebied dat zich uitstrekt tussen de Sint-Bernardsesteenweg, de De Bruynlaan, de Letterkundestraat, de Coöperatielaan en de Schijfwerpersstraat. De Letterkundestraat tussen de Smedenstraat en de Julius de Geyterstraat en de Schijfwerpersstraat is in deze zone begrepen.

De nieuwe zone 30 Kiel is een uitbreiding van de reeds bestaande zone 30 'Omgeving Abdijstraat' in zuidwestelijke richting. De nieuwe zone 30 wordt begrensd door de Sint-Bernardsesteenweg, de Jan De Voslei, de VIIde-Olympiadelaan en de De Bruynlaan. Deze grensstraten zijn niet in de zone begrepen.

Naast de invoer van de nieuwe zones worden ook infrastructurele maatregelen genomen om een lagere snelheid af te dwingen. Die houden rekening met het busvervoer door de betreffende straten. Zo worden er bijvoorbeeld buskussens gebruikt in plaats van drempels en worden de rijbaanverschuivingen tot een minimum beperkt.

Zones 30 voor betere leefbaarheid en meer verkeersveiligheid

De stad Antwerpen doet momenteel een uitrol van zones 30 waarbij maandelijks 2 nieuwe zones 30 of uitbreidingen ervan worden opgestart per district. Concreet resulteert dat in minimaal 2 nieuwe zones 30 per jaar per district. Koen Kennis, Antwerps schepen voor mobiliteit: “Tegen eind 2018 willen we alle woongebieden binnen de grote verkeersassen afbakenen en inrichten als een zone 30.”

De sta.d wilt met een lagere, veilige rijsnelheid in woonstraten meer gebruiksvriendelijkheid bereiken, een betere verstandhouding tussen alle weggebruikers, minder luchtvervuiling en verkeerslawaai, een vlottere doorstroming en tot slot ook minder doorgaand verkeer. Studies tonen namelijk aan dat een reductie van de gemiddelde snelheid met 1 km/u kan leiden tot 3% minder ongevallen en 5% minder verkeersslachtoffers.

Verantwoordelijken: burgemeester Bart De Wever - Koen Kennis, schepen voor mobiliteit

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is