Proefproject met schoolstraat in Van den Hautelei Deurne

Op 16 september 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Verkeersveiligheid

Een gedeelte van de Van den Hautelei in Deurne-Zuid wordt als proefproject een schoolstraat vanaf vrijdag 1 oktober 2021. Het doel is om de verkeersveiligheid aan de aanwezige scholen te verhogen.

Een gemachtigd opzichter of vrijwilliger sluit bij het begin (van 8.15 tot 8.50 uur) en einde (van 15.15 tot 15.45 uur) van de schooldag het gedeelte van de straat tussen de Jaak Embrechtsstraat en de Karel Govaertsstraat een tijdlang af. Voetgangers en fietsers kunnen dat stuk nog wel in, maar het gemotoriseerd verkeer wordt geweerd. Ook op woensdagmiddag tussen 12.10 en 12.35 uur is het niet toegankelijk. Gedurende de 6 maanden van de proefopstelling wordt tevens de rijrichting in de Karel Govaertsstraat permanent omgedraaid, zodat verkeer dat vanaf de Dascottelei de Van den Hautelei inrijdt, langs daar kan wegrijden.

Met deze ingreep willen district Deurne, stad Antwerpen en basisschool Tiptop de verkeersveiligheid aan de school en in de buurt verbeteren. Het gaat nog om een proefproject dat na één schooljaar geëvalueerd zal worden. Dan wordt beslist om de ingrepen permanent te maken, eventueel bij te sturen of stop te zetten.

Verantwoordelijken: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit -  Jinnih Beels, schepen voor onderwijs - Tjerk Sekeris, districtsburgemeester district Deurne