Schoolstraat in Berendrecht wordt verdergezet

Op 16 december 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Verkeersveiligheid

In november 2014 werd in de Monnikenhofstraat in Berendrecht een schoolstraat ingevoerd om een verkeersveilige schoolomgeving te creëren. Er wordt nu beslist het project verder te zetten met een aantal aanpassingen.

In de Monnikenhofstraat zijn de basisscholen De Beren en De Brenne gelegen. Met de vorig jaar ingevoerde schoolstraat willen stad en district meer verkeersveiligheid realiseren voor de kinderen aan de schoolpoorten en minder overlast voor de buurt.

Na meer dan een jaar blijkt dat de schoolstraat de veiligheid van de leerlingen van De Brenne en De Beren heeft verhoogd en dat het project als positief wordt ervaren. Alle partijen wensen het project verder te zetten. Er worden wel een aantal noodzakelijke praktische aanpassingen doorgevoerd, die ingaan op 4 januari 2016.

Woensdagmiddag blijft de straat 5 minuten langer afgesloten. Dan wordt de straat dus 35 minuten afgesloten in plaats van 30 minuten. De nieuwe uren zijn terug te vinden op www.berendrechtzandvlietlillo.be. Klik hier voor de rechtstreekse link.

Voor de veiligheid is parkeren in de Monnikenhofstraat ter hoogte van huisnummer 12 t.e.m. 16 (vanaf café Jos Van Nelekes tot frituur ’t Solft) niet meer mogelijk.

De rijrichting in de schoolstraat wordt omgedraaid. Bewoners rijden de straat voortaan in via het Biestraatje en uit via de Monnikenhofstraat. De afsluiting tijdens de schoolstraat staat in de toekomst dus niet meer aan de uiteinden van de schoolstraat maar aan het kruispunt Solft/Biestraatje.

Koen Kennis, schepen voor mobiliteit legt uit: “Als stad stimuleren we kinderen en ouders om te voet of met de fiets naar school te gaan. Met schoolstraten zorgen we voor een veiligere en rustigere schoolomgeving. In Berendrecht heeft de eerste schoolstraat haar vruchten afgeworpen. Dit voorbeeld willen we daarom als hefboom gebruiken om ook andere scholen in de stad de weg te laten vinden naar schoolstraten.”

Een schoolstraat voor meer verkeersveiligheid en minder verkeerschaos

De schoolstraat in Berendrecht is een initiatief van de stad Antwerpen en het district Berendrecht-Zandvliet-Lillo, samen met de ouderraden en de schooldirecties.

De stad Antwerpen wil schoolomgevingen ook tijdens piekmomenten veiliger maken en werkt daarom het project ‘Schoolstraat’ uit. In een schoolstraat wordt de straat gedurende een bepaalde periode afgesloten aan het begin en het einde van de schooldag. Een gemachtigd opzichter plaatst een hek aan de uiteinden van de straat. Auto’s kunnen er dan even niet in, fietsers en voetgangers wel. De al aanwezige wagens mogen de straat uitrijden.

Voor de kinderen is het heel wat veiliger aan de schoolpoort, conflictsituaties door dubbel en foutief geparkeerde wagens worden vermeden en de schoolomgeving kan opnieuw een plaats zijn voor spontane persoonlijke contacten tussen ouders en schoolpersoneel.

Mogelijk motiveert dit de ouders ook om voor een ander vervoersmiddel dan de auto te kiezen (te voet, fiets, bus,…) om hun kroost naar school te brengen en op te pikken.

Verantwoordelijken: burgemeester Bart De Wever - Koen Kennis, schepen voor mobiliteit -  Carl Geeraerts, districtsvoorzitter Berendrecht-Zandvliet-Lillo - Rudi Sempels, districtsschepen voor mobiliteit