Snelle en tijdelijke verkeersveiligheidsmaatregelen in districten Wilrijk, Merksem, Borgerhout en Berendrecht-Zandvliet-Lillo

Op 29 maart 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Verkeersveiligheid

De stad Antwerpen voert dit voorjaar een aantal snelle en tijdelijke verkeersveiligheidsmaatregelen uit in Wilrijk, Merksem, Borgerhout en Berendrecht-Zandvliet-Lillo.

Wilrijk

In de Koornbloemstraat werden al ingrepen uitgevoerd die de snelheid en verkeersveiligheid ten goede kwamen. Bij de evaluatiemeting bleek dat verderop in de straat de snelheid terug toeneemt en het aantal zware overtredingen te hoog is. Ter hoogte van het huisnummer 82 komt een plaatselijke rijbaanversmalling. Deze versmalling komt er door 2 ingrepen: een rijbaankussen en een fietsdoorsteek die door middel van arcering en flexibele palen (plooibakens) wordt gecreëerd. Ter hoogte van huisnummer 177 komt er een prefab-plateau met aan beide zijden een verdrijvingsvlak onder de vorm van arcering en plooibakens.

Merksem

In de Melgesdreef werden al 2 betonnen rijbaankussens geplaatst. Na evaluatiemetingen blijkt de snelheid richting Catershoflaan nog te hoog. Ter hoogte van huisnummer 72 wordt bijkomend een derde rijbaankussen geplaatst met opzij een verdrijvingsvlak en plooibakens.

In de Frans Adriaensstraat komen er 8 betonnen rijbaankussens (4 per rijrichting, ter hoogte van huisnummers 14, 34, 50 en 62). Ook hier worden er aan de rand van de straat verdrijvingsvlakken en plooibakens geïnstalleerd om uitwijkgedrag te voorkomen. In het midden zal er een middengeleider beide rijrichtingen van elkaar scheiden.

Borgerhout

In de Montenstraat werden eerder al 2 geschrankte rijbaankussens geplaatst. Nadien werd nog een extra rijbaankussen evenwijdig aan een van de rijbaankussens geplaatst. De ruimte opzij van de rijbaankussens is momenteel te smal voor passerende fietsers en aan het enkele rijbaankussen wordt er nog steeds slalomgedrag van auto’s vastgesteld. Bovendien zijn de rijbaankussens aan vervanging toe. Om deze problemen op te lossen zal men de middengeleider inkrimpen en het rijbaankussen aan de overzijde van het kruispunt verwijderen. De rijbaankussens die aan vervanging toe zijn worden vervangen door duurzamere en kleinere betonnen rijbaankussens.

Berendrecht – Zandvliet – Lillo

In de Putsebaan werd een rijbaankussen met opzij een fietsdoorsteek onder de vorm van arceringen geplaatst. Na evaluatiemetingen blijkt de snelheid nog te hoog. Een bijkomend rijbaankussen en plooibakens op de bestaande verdrijvingsvlakken worden voorzien.

Snelle en tijdelijke verkeersveiligheidsmaatregelen

Eenvoudige, tijdelijke infrastructuuringrepen zorgen ervoor dat er minder snelheidsovertredingen plaatsvinden. Door zwarte punten met snelle en tijdelijke verkeersveiligheidsmaatregelen aan te pakken, wil de stad snel actie ondernemen om zo kruispunten verkeersveiliger maken in afwachting van een meer structurele aanpak. Uiteraard moet de impact van deze snelle en tijdelijke verkeersveiligheidsmaatregelen ook opgevolgd worden, vandaar dat er nu –waar nodig- bijkomende maatregelen uitgerold worden.

Verantwoordelijken: burgemeester Bart De Wever - Koen Kennis, schepen voor mobiliteit – Claude Marinower, schepen voor openbaar domein - Sandra Suykerbuyk, districtsschepen voor mobiliteit Berendrecht-Zandvliet-Lillo - Kristof Bossuyt, districtsburgemeester Wilrijk en bevoegd voor mobiliteit – Wendy Simons, districtsschepen voor mobiliteit Merksem - Stephanie Van Houtven, districtsschepen voor mobiliteit Borgerhout

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is