Uitbreiding zones 30 in Antwerpen en Berendrecht-Zandvliet-Lillo

Op 11 december 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Verkeersveiligheid

De stad Antwerpen vergroot de zones 30 op haar grondgebied. In het district Antwerpen worden vier bestaande zones 30 geclusterd en fors uitgebreid. Dat resulteert in twee grote zones 30: Antwerpen-Noord en Omgeving Centraal Station. In het district Berendrecht-Zandvliet-Lillo worden twee bestaande zones, Viswater-De Bergen en Solftplaats, uitgebreid.

Voor het stadsbestuur is een stadsbrede uitrol van zone 30 prioritair. Vandaag zijn de verschillende zones 30 te veel versnipperd. Het merendeel volgt enkel de logica van de schoolomgevingen en niet de wegenhiërarchie. In het mobiliteitsplan streeft de stad naar een ‘leesbaar’ wegennet. De grote wegen blijven 50 km/u of 70 km/u in functie van doorstroming en leesbaarheid. De woonlobben tussenin worden zone 30, op maat van de wijk.

De inrichting van onderstaande zones zal in de lente van 2016 gebeuren. Door de vele schilderwerken en te plaatsen borden, is er een lange periode van goed weer nodig om een dergelijke grote zone in één beweging in te richten. Aan de toegangen voorziet de stad de wettelijke zoneborden, en ook een meerkleurige thermoplast-sticker van het zonebord.  In de woonstraten voorziet de stad op regelmatige wijze een snelheidsstempel op de rijbaan om de automobilisten blijvend te herinneren aan het snelheidsregime.

Zones 30 in Antwerpen

De nieuwe zone ‘Antwerpen-Noord’ ontstaat door een aantal kleinere zones 30 en schoolomgevingen ,waar nu al de snelheidsbeperking geldt, met elkaar te verbinden en verder uit te breiden. De nieuwe zone wordt dan begrensd door de Ellermanstraat, Viaduct-Dam, park Spoor Noord, Pothoekstraat, Kerkstraat, Carnotstraat, Koningin Astridplein, Gemeentestraat, Franklin Rooseveltplaats, Osystraat, Van Maerlantstraat en Van de Wervestraat. Binnen deze grenzen geldt binnenkort een snelheidsregime van 30 kilometer per uur. De straten die deel uitmaken van de rand van de zone behouden het regime van 50 kilometer per uur.

Rond het Centraal Station breidt de stad de bestaande zone 30 ‘Omgeving De Keyserlei’ verder uit. Dit gebied strekt zich voortaan uit tussen de Franklin Rooseveltplaats, Gemeentestraat, Koningin Astridplein, Carnotstraat, Provinciestraat, Plantin en Moretuslei, Quinten Matsijslei, Quellinstraat en Van Ertbornstraat. Ook voor deze zone blijft in de grensstraten een snelheidsregime van 50 kilometer per uur van toepassing. De enige uitzondering is de Provinciestraat, die wel mee in de zone 30 opgenomen wordt. Deze sluit dan aan op de reeds bestaande zone 30 van Borgerhout tussen de Turnhoutsebaan en de Plantin Moretuslei.

Zones 30 in Berendrecht-Zandvliet-Lillo

De stad vergroot ook twee zones 30 in Berendrecht. De Bosstraat wordt mee opgenomen in de bestaande zone 30 ‘Viswater –De Bergen’. De nieuwe grenzen van deze zone zijn dan de Antwerpsebaan, Steenovenstraat, Krommeweg en de Monnikenhofstraat (tussen Kruisbos en Hoefbladstraat). Ook hier maken de grensstraten geen deel uit van de zone 30.

De bestaande zone 30 ‘Solftplaats’ wordt  uitgebreid met de Schouwvegerstraat, Reigersbosdreef, Sint-Jan Baptiststraat, Zoutestraat (tussen Sint-Jan Baptiststraat en grens bebouwing), Van Gistelstraat, Binnenpad, Weverstraat, Oude Papenstraat, Bullesteeg en Dorpstraat (tussen Schouwvegerstraat en huisnummer 59).

Voordelen zone 30

Een snelheidsbeperking van 30 kilometer per uur in aaneensluitende zones heeft heel wat voordelen op het vlak van verkeersveiligheid, leefbaarheid en leesbaarheid:

Minder ongevallen

Het risico op een ongeval is gevoelig kleiner in een zone 30. Bij een lagere snelheid hebben automobilisten immers een breder overzicht over de straat en kunnen ze beter anticiperen op gevaar. Ze kunnen hun auto bovendien sneller tot stilstand brengen: de remafstand van een auto is bij 50 kilometer per uur circa 33 meter, bij 30 kilometer per uur is dat circa 15 meter.

Vlottere verkeersdoorstroming

Hoe kalmer er gereden wordt, hoe minder jachtig het verkeer is. Dat maakt onder meer het invoegen in de verkeersstroom aan kruispunten gemakkelijker. Daarnaast zijn er in een zone 30 minder ongevallen, en dus ook minder verkeersopstoppingen.

Minder verkeerslawaai

Auto’s die 30 kilometer per uur rijden maken minder geluid dan auto’s die sneller rijden: door de snelheid te verminderen van 50 naar 30 kilometer per uur daalt het lawaai met 3 tot 4 decibel. Dit komt erop neer dat men het verkeerslawaai maar de helft zo intensief ervaart.

Hogere leefbaarheid en woonkwaliteit

Een straat is niet alleen een verkeersgebied, maar ook een verblijfsgebied. Door de snelheid van de auto’s te verminderen kunnen alle verkeersdeelnemers zich veiliger bewegen, en is het prettiger wandelen en fietsen.

Verantwoordelijken: burgemeester Bart De Wever en Koen Kennis, schepen voor mobiliteit

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is