Stad stelt resultaten project slimme verkeerslichten voor

Op 25 juni 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Verkeersveiligheid

In 2017 diende de stad Antwerpen samen met onderzoeksinstelling imec het projectvoorstel ‘Slimme verkeersregelaars’ in bij VLAIO (Vlaams Agentschap voor Innoveren en Ondernemen). Dankzij hun steun en in samenwerking met imec werd het project ‘Observer’ opgestart. In samenwerking met leverancier Siemens werd daarbij het kruispunt van de Kronenburgstraat met de Nationalestraat al van slimme verkeerslichten voorzien. Vandaag werden het project en de positieve resultaten voorgesteld in The Beacon.

Om van een stad een leefbare stad te maken is het belangrijk dat burgers en bezoekers zich vlot via verschillende vervoersmodi kunnen verplaatsen. Hoe verkeersregelaars afgesteld zijn is dus cruciaal voor een veilige en vlotte verplaatsing. Om die afstelling goed te kunnen evalueren is er nood aan betere (realtime) data. Het project ‘Slimme verkeersregelaars’ onderzocht hoe nieuwe en slimme toepassingen ontwikkeld kunnen worden om die data te verzamelen en doeltreffend te verwerken.

Verkeerscomputer

De nieuwe verkeerscomputer, die vorig jaar geïnstalleerd werd, kan in de toekomst centraal data van verschillende kruispunten tegelijk verwerken. Afgaand op de realtime situatie, zal hij vervolgens het optimale rood-groen schema regelen. Dat is een groot verschil met de vorige verkeerscomputer die enkel vooraf ingestelde regelingen via een tijdsklok kon beheren. Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: “Het beter capteren en kunnen begrijpen van de situatie en verkeersstromen laat een betere en dynamischere regeling toe, die resulteert in verhoogde veiligheid, minder verloren groentijd en een betere doorstroming op kruispunten.”

Open data

In een grootstad als Antwerpen, en bij uitbreiding in quasi alle Vlaamse steden, zijn verkeer en mobiliteit belangrijke uitdagingen voor de toekomst, die op verschillende fronten aangepakt moeten worden. In het kader van dit Observer-project worden de data (onder andere de lichtenregeling) van de verkeersregelaars ter beschikking gesteld. Dat zorgt ervoor dat er weer een hele nieuwe waaier aan toepassingen mogelijk wordt.

Claude Marinower, schepen van innovatie, digitalisering en openbaar domein: “Deze legislatuur bouwen we Antwerpen verder uit als Smart City. Met slimme, innovatieve oplossingen willen we het dagelijks leven van de Antwerpenaar aangenamer, veiliger en duurzamer maken. Dit project is daar een mooi voorbeeld van.”

Verantwoordelijken: burgemeester Bart De Wever – Koen Kennis, schepen voor mobiliteit – Claude Marinower, schepen voor economie

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is