Kruispunt Cockerillplaats – Kapelstraat – Jozef Leemanslaan wordt aangepakt

Op 20 december 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Openbare Werken en Publiek Domein

Het kruispunt Cockerillplaats – Kapelstraat – Jozef Leemanslaan,een belangrijk knooppunt voor fietsers en openbaar vervoer in Hoboken, zal heringericht worden. Daardoor zal de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers verhogen. De inrichting van een ecologische doorgang langs de spoorweg en verschillende systemen voor regenwaterinfiltratie maken het kruispunt ook klimaatbestendig. Het eerste concept is nu afgewerkt. Het zal, samen met de mobiliteitsvoorwaarden vanuit de stad, verder uitgewerkt worden tot een voorontwerp.

Het kruispunt Cockerillplaats – Kapelstraat – Jozef Leemanslaan is voor fietsers en voor het openbaar vervoer een belangrijke verbinding naar onder andere het centrum van de stad, Wilrijk en de omliggende gemeentes. Het fietspad langs het spoor is onderdeel van de fietsostrade F13 tussen Antwerpen en Boom en wordt in de loop van 2020 heraangelegd. Dagelijks passeren heel wat pendelaars en scholieren over dit kruispunt.

Momenteel is het kruispunt onoverzichtelijk en zijn de rijbanen te breed voor de toegelaten maximumsnelheid. De fietsoversteek zit gekneld tussen de spoorwegovergang en het kruispunt, waardoor er conflicten ontstaan met het verkeer dat de spoorweg wil oversteken. Daar willen de stad en het district snel verandering in brengen.

Meer ruimte voor fietsers en voetgangers

Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: “Om het comfort en de veiligheid voor alle gebruikers te verhogen, worden het kruispunt en de verbindingen naar de aanpalende straten versmald en overzichtelijker gemaakt. Zo zullen ze beter afgestemd zijn op het geldende snelheidsregime, en verkort de oversteektijd voor voetgangers. Verder zorgt een verkeersplateau op het kruispunt van de Kapelstraat en de Cockerillplaats voor een betere zichtbaarheid van de fietsers op de fietsostrade langs het spoor, en voor een afremming van het doorgaande verkeer”.

Ook krijgt dat kruispunt blindengeleiding, en aan de spoorwegoversteek krijgen voetgangers eveneens meer ruimte. De bestaande bushaltes worden integraal toegankelijk ingericht, met een verhoogd halteperron en blindengeleiding.

Carine Leys, Hobokens districtsschepen voor openbaar domein:  “Het voorontwerp zal verder worden afgestemd met de bewoners en de gebruikers. Daarna kan het district deze herinrichting, goed voor 620.000 euro, inplannen.”

Klimaatbestendig kruispunt

Schepen voor openbaar domein Claude Marinower: “We zetten in dit project maximaal in op ontharden met onder meer het optimaal behoud en de uitbreiding van het straatgroen, gecombineerd met verschillende systemen voor regenwaterinfiltratie. Zo verhogen we de leefbaarheid van de straat en maken we ze klimaatbestendig.”

De groene zone tussen de Cockerillplaats en het spoor wordt ingericht als een ecologische doorgang met nieuwe inheemse bomen en struiken. Een waterbiotoop (wadi), een plek waar het regenwater traag in de ondergrond kan sijpelen, krijgt eveneens een plek in deze zone. Hierdoor komt er meer variatie in het groen en verhoogt de ecologische waarde van deze zone.

Tussen de parkeerstroken en het voetpad aan de kant van de huizen in de Kapelstraat zorgt een groene strook met nieuwe bomen voor een betere regenwaterinfiltratie en ontstaat er een groene buffer tussen de huizen en de rijweg. Bovendien zorgt deze groenstrook ervoor dat de totale onverharde ruimte, na de heraanleg van het fietspad langs het spoor, zo goed als gelijk blijft.

De bestaande bomen worden maximaal behouden en er worden verspreid over het projectgebied minstens 14 nieuwe bomen toegevoegd. Die krijgen ondergronds extra wortelruimte, voor optimale groeikansen.

Verantwoordelijken: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit – Claude Marinower, schepen voor openbaar domein – Carine Leys, Hobokens districtsschepen voor openbaar domein

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is