Herentalsebaan wordt aangename en veilige winkelstraat

Op 19 mei 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Openbare Werken en Publiek Domein, Verkeersveiligheid

De Herentalsebaan in Deurne, tussen het Mesputteke en de Florent Pauwelslei, wordt volledig vernieuwd van gevel tot gevel. Na een doorgedreven participatietraject bij bewoners , handelaars en stakeholders zoals AZ Monica, keurde het college vandaag het definitieve ontwerp goed. De kasseien maken plaats voor een nieuw wegdek met meer comfort voor fietsers, er komt meer ruimte voor voetgangers en de tramsporen worden vernieuwd. Daarnaast zal de nieuwe Herentalsebaan er groener en gezelliger uitzien. De stad voorziet tot slot nog in extra fietsenstallingen aan beide zijden van de straat. Als alles vlot verloopt, starten de werken begin 2018.

De oude Herentalsebaan in Deurne is een winkelstraat maar is daar op dit moment niet voldoende naar ingericht. De stad plant er nu een reeks ingrepen om het comfort voor alle weggebruikers te verbeteren en van de Herentalsebaan een aangename verblijfsstraat te maken.

 

Ruimte voor alle weggebruikers

Voetgangers

De straat wordt met zo min mogelijk hoogteverschillen aangelegd zodat voetgangers makkelijk kunnen oversteken. De voetpaden worden bovendien 20 tot 40 centimeter breder en de voetgangersverbindingen met de Arenawijk en de Boterlaarbaan worden verbeterd.

Fietsers

De vernieuwde Herentalsebaan wordt aangelegd in uitgewassen beton, wat het gebruikscomfort aanzienlijk verhoogt tegenover de kasseien die er vandaag liggen.

De fietsstrook tussen het tramspoor en de goot krijgt een breedte van 1.30 meter. Dat is comfortabel genoeg om te fietsen maar maakt het tegelijk fysiek onmogelijk dat trams fietsers voorbij steken.

Tot slot voorziet de stad, verspreid over de hele straat, in heel wat extra fietsbeugels (goed voor meer dan 100 fietsparkeerplaatsen in totaal). Zo kunnen fietsers op maximaal 25 meter van een winkel parkeren.

Trams

Dankzij schuine hellingen worden de tramperrons langer, veiliger en beter toegankelijk. De oude tramsporen worden ook vernieuwd.

De halte Stevenslei verdwijnt omdat halte Florent Pauwels toch vlakbij gelegen is en ook de halte Mestputteke zal niet meer gebruikt worden. De halte Muggenberg zal dienen als overstaphalte voor tram en bus. De maximale wandelafstand tot een tramhalte blijft in deze nieuwe situatie beperkt tot 300 meter.

Auto’s

Het aantal parkeerplaatsen blijft na de heraanleg behouden maar parkeren gebeurt voortaan in duidelijk afgebakende parkeerplaatsen aan de zuidzijde.

Ook oog voor groen in de straat

Op de vernieuwde Herentalsebaan worden ongeveer 60 nieuwe bomen geplant, dat stemt overeen met 1 boom om de 25 meter. Bovendien worden de koppen van de parkings Elite en Keteleer ingericht als aangename groene verblijfsruimtes. Ook op die plaatsen plant de stad nieuwe bomen.

Volgens de huidige planning gaan de werken begin volgend jaar van start.

Verantwoordelijke schepen: Ludo Van Campenhout, schepen voor publiek domein – Koen Kennis, schepen voor mobiliteit en middenstand

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is